Ślusarz Łódź radzi - jak otworzyć samochód bez klucza.
Moment, w którym orientujemy się, że właśnie zatrzasnęliśmy kluczyki samochodzie, na pewno nie jest przyjemny. Zobacz jak możesz otworzyć samochód bez kluczyków.
Zawód ślusarza od starożytności do czasów współczesnych. Rodzaje zamków i wybitni ślusarze - Joseph Bramah - historia wybitnego ślusarza i wynalazcy.
Wszystko zaczęło się w Stainborough w Angli w hrabstwie South Yorkshire, gdy 3 kwietnia 1748 w rolniczej rodzinie na świat przyszedł syn Mary Denton i Josepha Brahama Seniora. Jako młodzieniec podjął naukę w lokalnej szkole w Silkstone, jednak wkrótce przeprowadził się do Londynu i otrzymał pracę jako stolarz meblowy.
Jego pierwszym udanym wynalazkiem w Londynie była ulepszona toaleta (w XVIII wieku toalety były drewniane i wyglądały jak przenośna szafa). Stwierdził, że obecny model instalowany w londyńskich domach ma tendencję do zamarzania w niskich temperaturach. Zaprojektował nowy model, w którym zastosował zawór trójkulowy kontrolujący przepływ wody napełniającej zbiornik oraz rurę w kształcie litery U która zatrzymywała nieprzyjemne zapachy. Uzyskał patent na swój projekt w 1778 roku i rozpoczął produkcję w warsztacie przy Denmark Street, St Giles. Jego wynalazek okazał się sukcesem, a produkcja była kontynuowana aż do XIX wieku.
Jedna z jego toalet funkcjonuje do dziś w Osbourne House - w rezydencji królewskiej na Isle of Wight.
W 1783 roku ożenił się z Mary Lawton. Para mieszkała przy 124 Piccadilly, a następnie przeniosła się na Eaton Street.
W październiku tego samego roku Joseph wstąpił do Towarzystwa Artystycznego, gdzie uczestniczył w dyskusjach technicznych na temat zamków. W wyniku czego, Bramah zaprojektował własny zamek, który opatentował w 1784 r.
W zamku Bramah zastosowano klucz cylindryczny i dziurkę od klucza. Końcówka klucza miała kilka różnych szczelin o różnej głębokości, które po włożeniu do zamka dociskały kilka płytek na określoną głębokość oraz umożliwiały obracanie i otwieranie zamka. Posiada on pewne podobieństwa do nowoczesnego cylindrycznego zamka z trzpieniem, ale zamiast dwuczęściowych trzpieni zastosowano w nim płytki stałe. Oryginalny zamek Bramah miał 18 płytek, co pozwoliło na 470 milionów możliwych permutacji.
Innowacyjny projekt zamka stanowił unikalne wyzwanie inżynierskie dlatego Bramah poświęcił wiele czasu na opracowywanie narzędzi, które pomagały mu w różnych procesach produkcyjnych. W dużej mierze opierał się na doświadczeniu Henry'ego Maudslay'a, którego zatrudnił w swoim warsztacie gdy ten miał 18 lat. Między innymi stworzyli oni szereg innowacyjnych maszyn, dzięki którym produkcja zamków Bramah stała się bardziej efektywna, ale które miały również zastosowanie w innych dziedzinach produkcji.
Po otrzymaniu patentu Bramah założył firmę Bramah Locks która przetrwała do dziś.
Zamki produkowane przez jego firmę słynęły z odporności na włamanie i próby otwarcia wytrychem. do tego stopnia, że w 1790 roku jego firma ogłosiła konkurs - "Challenge Lock".
Swój sklep zabezpieczył zamkiem a w witrynie umieścił tablicę z następującym napisem:
Osoba która wykona narzędzie dzięki któremu uda się otworzyć ten zamek otrzyma 200 gwinei.
Zamek pozostał niezdobyty przez 60 lat od ogłoszenia konkursu i 67 lat od powstania zamka aż do 1851 roku, kiedy w Londynie odbyła się Międzynarodowa Wystawa Wynalazków - Great Exhibition of the Works of Industry of All Nations.
Podczas wystawy zaprezentowano np. scyzoryk, który posiadał 1851 ostrzy czy łóżko-budzik”, zrzucające śpiącego człowieka o dowolnej porze. Co ciekawe na tej wystawie publiczność po raz pierwszy mogła korzystać z publicznych szaletów.
To właśnie podczas tej wystawy konkurs Bramaha znalazł swojego zwycięzcę. Był nim amerykański ślusarz Alfred Charles Hobbs. Otwarcie zamka zajęło Hobbsowi około 51 godzin, rozłożonych na 16 dni.
Bramah udoskonalił swój zamek i w 1798 roku otrzymał drugi patent.
"The Challenge Lock" znajduje się obecnie w Muzeum Nauki w Londynie.
Najważniejszym wynalazkiem Bramah'a była prasa hydrauliczna. Prasa hydrauliczna opiera się na zasadzie Pascala, wg. której ciśnienie w całym zamkniętym systemie jest stałe. Prasa miała dwa cylindry i tłoki o różnych przekrojach. Gdy na mniejszy tłok wywierana była siła, przekładało się to na większą siłę na większym tłoku. Różnica w obu siłach byłaby proporcjonalna do różnicy powierzchni obu tłoków. Bramah uzyskał patent na swoją prasę hydrauliczną w 1795 roku.
Pod koniec XVIII wieku inżynieria hydrauliczna była prawie nieznaną nauką, a Bramah (wraz z Williamem Georgem Armstrongiem) był jednym z dwóch pionierów w tej dziedzinie.
Prasę hydrauliczną stosuje się do dziś w np. w podnośnikach hydraulicznych, hamulcach hydraulicznych, w przemyśle metalowym do uzyskania cienkich arkuszy blachy, do otrzymywania szkła o różnej grubości itp.
Bramah była bardzo płodnym wynalazcą i zdobywcą około 20 patentów. Nie wszystkie jego wynalazki były tak ważne jak jego prasa hydrauliczna. Poza wymienionymi wyżej wynalazkami otrzymał patenty na:
pompa do piwa (1797),
Bramah zmarł w Pimlico 9 grudnia 1814 roku po przeziębieniu, które zamieniło się w zapalenie płuc. Został pochowany na cmentarzu Mariackim w Paddingtonie.